Orfeusz és Euridiké

Orfeusz és Euridiké

„Már gyermekkoromban elvarázsolt az ókori görög mitológia. Emlékszem, miközben újra és újraolvastam e másvilági mítoszokat, elképzeltem ezt a rémisztően csodálatos világot és hinni akartam benne, ebben a vad univerzumban, ahol istenek és szörnyek csatáznak egymással a hatalomért, játszva hősökkel, esendő emberekkel. A világ megteremtése a köré fonódó mesés történetekkel egyszerre gyönyörû és brutális. A mitológia évezredek óta a mûvészet egyik legerősebb inspiráló forrása, megjelenik már a legkorábbi irodalmi és filozófiai emlékekben. Mítoszként élnek bennünk az ókori vallások féligazságai és az antikvitás romantikájának emlékei is. Egy olyan világot tárnak elénk, mely egyszerre visszakövethető intellektuális történelem, valamint a képzelet és a hit meghatározhatatlan mágiája. A mítoszok a nyugati mûvészetek alapjainak időtlen narratíváiként folyamatosan inspirálják a zene, a színház, a vizuális mûvészetek, az irodalom és a kritikai elmélet kánonját.

A költő Orfeusz alvilági utazása az egyik legerősebb mitológiai történet, melynek lényege ma is jelen van hétköznapjainkban: a gyász, a szerelem, a veszteség átélése…, de talán ennél is inkább szól a mûvészet erejéről, az ihlet kereséséről és az igaz mûvészi elkötelezettségről.
Orfeusz Ámor segítségével alászáll az alvilágba, hogy visszahozza Euridikét - remélve, hogy képes lesz meggyőzni az isteneket és elengedik szerelmét. Próbálkozása hiábavaló, hiszen a legutolsó pillanatban vágya legyőzi; nem tudja betartani az istenek kérését, hogy ne nézzen hátra miközben Euridikét a fénybe kíséri. Orfeusz mûvész. Pillantása Euridikére egyszerre szimbolizálja emberi esendőségét, gyengeségét és mûvészetének ihletadó forrását. Bukása nélkül sosem talált volna ihletet. Büntetése ellenszegüléséért az örök magány. Szerelmét dalaiban énekelheti, zenéjében jelenítheti csak meg.

A mítosz attól kel életre, hogy generációkról generációkra öröklődik. A történeteket újrameséljük, átírjuk, félig elfelejtjük, majd elveszítjük, hogy végül újra megtaláljuk őket. Ezért helyeztem koreográfiámat az emlékezet kontextusába. Christoph Willibald Gluck operájának témái Riederauer Richárd kortárs kompozíciójába szőve emelkednek a mítosz világába. Az archaikus és szimbolikus elemeket Molnár Zsuzsa díszlet- és jelmeztervező értelmezi újra a modern dizájn esztétikája szerint. A táncmûvészek által megformált karakterek és jelenetek pedig újramesélik az európai kultúra egyik legnagyszerûbb történetét.”

Cameron McMillan


Balett két részben
Bemutató: 2015. április 24. 19.00 Pécsi Nemzeti Színház, Kamaraszínház

A bemutató időpontja: 2015. április 24. 19.00 | Pécsi Nemzeti Színház, Kamaraszínház
Budapesti bemutató: 2015. november 1. | Mûvészetek Palotája

Az Orfeusz és Euridiké arculattervének kreatív csapata:

Orfeusz és Euridiké című balettünk marketing arculatát Cameron McMillan koreográfus és három fiatal kreatív alkotó együttműködésének köszönhetjük.

Móró Máté fotográfus / Fiatal budapesti fotós tehetség, számos divatcég és magazin állandó alkotója, friss, modern látásmódja hamar elismertté tették munkáit és nevét. www.matemoro.com
Filkey Áron grafikus / A fiatal budapesti tervező-grafikus otthonosan mozog a reklám, az arculattervezés, a kiadvány-szerkesztés, az installáció és a díszlettervezés világában is. www.aronfilkey.com
Tóth Ali stylist
 / A díjnyertes The Room magazin főszerkesztője, stylist és konzultáns, itthon és külföldön egyaránt foglalkoztatott, elismert kreatív szakember. www.theroom.hu www.aliandaniko.com
Máté és Áron a Moholy-Nagy Mûvészeti Egyetemen, Ali az ELTE-n diplomázott.


Az előadás létrehozását az EMMI, Cameron McMillan meghívását az NKA támogatta.


< vissza

Támogatók:

Kulturális és Innovációs Minisztérium Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Nemzeti Kulturális Alap Zsolnay Örökségkezelő NKft. Pécs Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Kedvenc KM Kft.

Partnerek:

Pécsi Nemzeti Színház Nemzeti Táncszínház Müpa Magyar Táncművészek Szövetsége Rádió 1 Pécs Pécs FM Made in Pécs