A Pécsi Balett is csatlakozott a 10. Színházi Olimpiához!

A Pécsi Balett is csatlakozott a 10. Színházi Olimpiához!
Meghívásunkra a Rijekai Balett érkezik a Pécsi Nemzeti Színházba május 31-én a Rómeó és Júlia című előadással!

A 10. Színházi Olimpiához csatlakozó pécsi művészeti intézmények közös sajtótájékoztatóján, március 21-én a Pécsi Nemzeti Színházban jelentette be Uhrik Teodóra, a Pécsi Balett ügyvezetője, hogy a Pécsi Balett is részt vesz a 10. Színházi Olimpián. A Kossuth- és Liszt-díjas, Érdemes művész üdvözölte a kezdeményezést, különösen azt a lehetőséget, hogy a táncművészet is képviseltetheti magát ezen a rangos eseménysorozaton. Hangsúlyozta, hogy számára mennyire fontos, hogy az egyetemes színházművészet részeként értelmezzük a táncművészetet is, a kettő szerinte nem létezhet egymás nélkül. Elmondta, hogy választásukban - a magas minőségű szakmaiság mellett - a Rijekai Balett színházi beágyazottsága is közrejátszott. A Pécsi Balett helyzetéből adódóan fontos, hogy koncepcionálisan illeszkedjenek a Pécsi Nemzeti Színház profiljához, és a közönség érdeklődésére számot tartó előadásokat hozzanak létre. Ezért döntöttünk a rijekai társulat meghívása mellett, bízva abban, hogy a pécsi közönség kíváncsi lesz Shakeaspeare egyik legnagyobb klasszikusának táncszínházi változatára. A Rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház Balettegyüttese nagy technikai tudású, erős klasszikus alapokkal rendelkező táncművészekből áll. Prokofjev gyönyörű zeneművére készült Rómeó és Júliájuk modern, de nem elvont, és rendkívül szenvedélyes; ezáltal illeszkedik a Pécsi Balett koncepciójához.

Az előadás ajánlója:

„Rómeó és Júlia a fiatalos hevületű szenvedély és a minden baljós körülmény ellenére örökké tartó szerelem iránti vágy tökéletes megtestesítői.
Bár gyakran úgy vélik, hogy történetük a szerelem erejéről szól, valójában csak alig néhány jelenet központi szereplője a szerelem. A színdarab fő témája sokkal inkább az erőszak, a káosz és a halál; különösen abban a kontextusban, ahogyan az élet törékeny szépsége és a fiatalok szükségtelen halála egymás mellé rendelődik. 
A történet megtanítja, hogy el kell engedni a múltbéli sebeket és nem szabad hagyni, hogy az érzelmeink irányítsák az életünket. A két család ősi vitája a saját gyermekeik jövőjét tette tönkre. Két szembenálló világ, a régi és az új erkölcsök, a tekintélyelvűség és a szabadságvágy, a szülői akarat és a romantikus individualizmus konfliktusát mutatja meg a tragédia.”

Fotó: Fanni Tutek-Hajnal | Grafika: Rajnai Richárd

Jiří Bubeníček koreográfus

Jiří – akárcsak ikertestvére, Otto - a Prágai Tánc Konzervatóriumban végzett. 
Jiří Bubeníček az 1992-es Lausanne-i Balettverseny egyik fődíjasaként lehetőséget kapott, hogy John Neumeier társulatához, a Hamburgi Baletthez szerződjön. 1997-től már a társulat első szólistájaként, eltáncolta az összes férfi főszerepet. Egészen különleges megtiszteltetésben volt része, amikor megkapta Vaslav Nijinsky szerepét a Nijinsky című balettben, amit a legendás mester kifejezetten neki koreografált. Kiváló alakításainak köszönhetően, mint amilyen például Neumeier Kaméliás hölgyében Arman szerepe volt, felkérést kapott, hogy Aurelie Dupont és Agnes Letestu partnereként táncoljon a Párizsi Operában. 2006-ban csatlakozott a Semperoper Drezdai Balett társulatához első szólistaként. 
Cirkuszi akrobata családból származik, így sosem marad egy helyen hosszú ideig… New York, Zürich, München, Bécs, Stockholm és Peking – a városok, melyek balettegyütteseivel együttműködött az évek során. 

Jiří Bubeníček 1999 óta koreografál. Legsikeresebb munkái: Unerreichbare Orte - Hamburgi Balett (2005), Le Souffle de l’Esprit - Zürichi és később Bécsi Balett (2007), Toccata - New York City Ballet (2009). Legutóbbi, nagy elismerést kiváltó munkáit a Ljubljanai Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének (Doctor Zhivago 2016), az Új-zélandi Királyi Balettnek (Piano – the Ballet, 2018), a Zágrábi Horvát Nemzeti Színház Balettegyüttesének (Metropolis, 2018), a Svéd Királyi Balettnek (The Trial, 2019), a Római Teatro dell’Opera (Carmen, 2019), a Toszkánai Nuovo Balletto (Cinderella, 2019) és a Milánói Scala Balettegyüttesének (Canon in D-major, 2021) készítette.



A 10. Színházi Olimpia Magyarország Kormányának 4,5 milliárd forintos támogatásával valósul meg. 



Előadásfotók fent: Fanni Tutek-Hajnal | Rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház Balettegyüttese


Fotók a sajtótájékoztatóról lent: Rajnai Richárd
 


A Pécsi Balett online jelenlétét a Nemzeti Kulturális Alap támogatja.

Támogatók:

Kulturális és Innovációs Minisztérium Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Nemzeti Kulturális Alap Zsolnay Örökségkezelő NKft. Pécs Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Kedvenc KM Kft.

Partnerek:

Pécsi Nemzeti Színház Nemzeti Táncszínház Müpa Magyar Táncművészek Szövetsége Rádió 1 Pécs Pécs FM Made in Pécs