Összegzés készült arról, mi marad itt utánunk

Összegzés készült arról, mi marad itt utánunk
Mészáros B. Endre beszélgetett Földi Bélával a Dunántúli Naplóban

A makrancos hölgy sikere nyomán Footsteps címmel újabb táncbemutatót készített a Pécsi Balettnek Földi Béla, a Budapest Táncszínház vezetője.

A makrancos hölgy volt az első munkája a Pécsi Balettel?
– Igen, de a barátság sokkal régebb keletű, a kilencvenes évek elején már tanítottam itt, aztán az ezredfordulón Egerházi Attila barátom vezette a társulatot. Raza Hammadi is készített a Pécsi Balettnek több koreográfiát, őt pedig én hoztam mindig ide. Mi több Vincze Balázs művészeti vezetőt is tanítottam a táncfőiskolán.

Tavaly elnyerte az Év koreográfusa díjat. Ebben benne volt A makrancos hölgy sikere is?
– Ez elsősorban a Száz év magány táncelőadásunknak szólt, amit a baranyaiak a Nemzeti Színházban a legutóbbi Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón láthattak.

Nem volt túl nagy bátorság Garcia Márquez családregényéből táncjátékot formálni?
– A Száz év magány a második olyan mű, ahol igyekeztünk a táncot és a prózát egyenrangú szinten kezelni – az első a Kislányom, Anne Frank volt. Közös az is, hogy mindkettőben Gálffi László játszotta a főszerepet. A visszajelzések szerint pedig jó, hogy megpróbáltuk.

Mi lesz a Footsteps különlegessége?
– Ebben nincs próza és díszlet sem, 25 perc tiszta tánc egytucatnyi szereplővel. Lábnyomok a címe, mert most leszek 60 éves és ebben a korban az ember már elgondolkodik azon, hogy mi marad utána az életben. Egy család, néhány jó poén, egy épület, egy tánc, kinek mi adatik meg. Egy kicsit erről a hangulatról szól, hogy mit hagyunk itt, hogy eltűnik-e az a lábnyom, és arról is, hogy az utolsó ösvényen mindenkinek egyedül kell végigmenni.

Van közvetett célja is a most bemutatott két műnek?
– Igen, hogy legyen a társulatnak a külföldi vendégszereplésekre könnyen mozgatható, minden nyelven egyetemesen befogadható táncelőadása.

Az első magyar színjáték lesz ez az újjávarázsolt Horvát Színházban. Milyenek a benyomásai a helyről?
– A dizájn gyönyörű, talán egy kicsit még modernebb is, mint az én lelkem. A lámpaparkkal ugyan még dolgozni kell, de jó kis kamaraszínpad született és a szabadtéri rész is kiváló.

Tervben van már újabb pécsi táncjáték?
– Nincs ilyesmiről szó, a Footsteps mellett most a budapesti bemutatónk köti le minden percemet, mely Csehov: Három nővéréből készül.

Több országban elismert tánctanár
Földi Béla 1958-ban született Budapesten. Jeszenszky Endre magániskolájában tanult táncművészetet, 1985–1990 között pedig Raza Hammadinál Párizsban. Münchenben, Bécsben, több olasz városban is járt tanumányúton és tartott tánckurzusokat. Harangozó Gyula-díjas, az Év koreográfusa, pályafutása során közel harminc táncjátékot alkotott. A Budapest Táncszínházat 1991-ben alapította és azóta az igazgatója. Tánctanárként a klasszikus balettet, a Hammadi-féle jazz és a Limon-technikát ötvözi. Egy fia van, Márió (34), aki négy unokával is megörvendeztette már.

Fotó: Rajnai Richárd

Támogatók, partnerek:

Emberi Erőforrások Minisztériuma Nemzeti Kulturális Alap Zsolnay Örökségkezelő NKft. Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Dél-Takarék / Otthon a pénzügyekben