Sajtó, kritikák

Dubrovay László táncdrámája a Kodály Központban

„A táncművészet szempontjából laikusként nem latolgatom, hogy a most helyzetbe hozott társulat elérte-e már a hatvanas évek Pécsi Balettjének legendás magaslatát, azt viszont kijelenthetem, hogy a táncosok produkciója az odaadás, fegyelem, technikai biztonság, mi több, színészi érzékletesség szempontjából egyaránt intenzív élmény volt.“


Faust, az elkárhozott

„Dubrovay László több mint két évtizede fejezte be nagyszabású balettjét. A Faust, az elkárhozott története Goethe remekművének első és második részét követi, s miként a filozofikus dráma, úgy a zene is enciklopédikus teljességre törekszik. Húsz évvel ezelőtt végül nem került sor a bemutatóra, pedig azok közül, akik valaha is hallottak belőle részleteket, egyöntetűen kijelentették, hogy a mű egyenesen kiált a színpad után.“


A monumentális művek kora

„Van tehát egyfelől a zeneszerző elég erős Faust-víziója, a bolyongások, a szerelmek és a pokoljárások történetéről való megrendítő elképzelés, amelynek érezhetően valamiféle személyes, belső utazás a kiindulópontja, másrészt Vincze Balázs koreográfus törekvése arra, hogy a maga közlésrendszerével kövesse mindezt.“


Sosem elég Bartókból

„Bartókot mindig van miért játszani, vagy azért, mert kerek évforduló van, vagy azért, mert nem, idén például 135 éve született – ezt kerek évfordulónak nevezni ugyan erős túlzás lenne, de apropónak így is remekül megfelel. A mostani bemutatót is hatalmas érdeklődés kísérte, nem csak a civil közönség, hanem a szakma részéről is.“


Balett és kortárs tánc - X. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó

„Az egyhetesre nőtt 10. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó egyik nyertese a kortárs tánc volt, hiszen a korábbi évekhez képest ezúttal több független társulat által létrehozott, vagy éppen új eszközökkel kísérletező és új utakat kereső előadás fért a programba, s ez rendkívül fontos – jó esetben akár inspirációs hatással is bírhat – egy olyan városban, melynek színház- és táncszféráját az alternatív és kísérletező törekvések totális hiánya jellemzi.“


Száll a kakukk

„Hányszor csukjuk be a szemünket egy előadáson azért, mert már nem bírjuk nézni? Hányszor fordul elő, hogy kizökkentenek minket direkt, de mégis a sajátunknak érezzük a történetet? Hányszor sírjuk el magunkat még a tapsrend alatt is? …annyiszor, ahányszor csak játsszák Pécsett a Száll a kakukkot…“


Hattyúk kiszáradt tava

„Korántsem állítható, hogy a Pécsi Nemzeti Színház rendre innovatív és karizmatikus rendezőkkel, illetve hogy változatos és színes rendezőegyéniségekkel kényeztetné a közönségét, jóllehet nemcsak a közönség szempontjából, hanem egy társulatra nézve sem mindegy, hogy fennállása során kivel adatik meg dolgoznia. A Pécsi Balett háza táján ugyanakkor e tekintetben most megindult valami: Cameron McMillan után (Orfeusz és Euridiké, 2015. április 24.) az idei évadban Bozsik Yvette készített koreográfiát a társulat számára, A hattyúk tavát, amit szintén felfokozottabb várakozás előzött meg.“


Tiltott pillantás - Orfeusz és Euridiké

„Mitológiai tájakon barangol az 55 éves Pécsi Balett az évad első budapesti premierjén. Az együttes a 2010-es A Jó és a Rossz kertjében és a 2014-es Beszélj hozzám után harmadik alkalommal dolgozott együtt Cameron McMillan koreográfussal. Az új-zélandi születésű, Angliában élő McMillan olyan neves együtteseknek koreografált már, mint a Rambert Dance Company, a Royal New Zealand Ballet vagy a Royal Ballet Flanders, az utóbbi két évben pedig a népszerű angol Ballet Boyz társulatának állandó munkatársa volt.“


Ugyanannak két oldala: H-arcok

„A két fiatal alkotó külön-külön, egymástól függetlenül dolgozott a táncosokkal, ám az elkészült darabokban mégis felfedezhetünk hasonlóságokat: egyik sem tartalmaz narratív szálat, kizárólag a táncosok mozgására, a testek formaalkotó képességére koncentrál, és egyaránt tartalmaz szólókat, duókat, triókat, illetve az egész csapatot egyszerre megmozgató elemeket.“


A megnyíló tér elragadtatása | Pécsi Balett: H-arcok

„A 2005 óta Vincze Balázs által vezetett, az Eck Imre-i szellemiséget, programot tudatos- méltón tovább vivő, a kortárs tánc nemzetközi vérkeringéséhez saját, egyéni stílussal és formanyelvvel csatlakozó, a mindennapokból felsegített helyi közönséggel rendelkező Pécsi Balett két vadonatúj egyfelvonásos koreográfiával jelentkezett.“

Támogatók, partnerek:

Nemzeti Kulturális Alap Emberi Erőforrások Minisztériuma 90.6 Rádió 1 Pécs Szigetvári Takarék Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Zsolnay Örökségkezelő NKft.